Мій сайт

Меню сайту
Категорії розділу
Українська мова [1]
Українська література [2]
Світорва література [1]
Мої файли [0]
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Файли » Українська мова

Пряма мова, 5 клас
[ Викачати з сервера (125.7 Kb) ] 15.02.2015, 11:50

Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові

Мета: дати учням поняття про пряму мову, навчити відрізняти пряму мову від слів автора, правильно інтонувати речення з прямою мовою та ставити в них потрібні розділові знаки; розвивати творчу уяву,  логічне мислення, культуру мовлення, уважність, вдумливість;  виховувати любов до рідного краю,  повагу до краси слова.

Тип уроків: вивчення нового матеріалу.

§ І.   Актуалізація опорних знань учнів

1.   «Психологічна настанова»

Девіз нашого уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

2.    «Бліц – опитування» («Продовж речення»)

·           Речення – це…

·           Речення за метою висловлювання бувають…

·           В кінці розповідного речення ставиться…

·           В кінці питального ставиться…

·           В кінці спонукального ставиться…

·           За емоційним забарвленням речення поділяються на…

·           В кінці окличного речення ставимо…

·           Складним називається  речення …

§ І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

1. Виразне  читання  вірша

Облітав журавель...

Облітав журавель

Сто морів, сто земель,

Облітав, обходив,

Крила, ноги натрудив.

Ми спитали журавля:

— Де найкращая земля?

Журавель відповідає:

— Краще рідної немає!

                                              Платон Воронько

        2. Бесіда:

1.Що ми запитали у журавля?

2.Як ви думаєте, ви передали слова дослівно? Без змін? Нічого не додали?

3. Що відповів журавель? Повторіть слова журавля.

3. Як ви думаєте, ви передали слова журавля дослівно? Без змін? Нічого не додали?

Отже, ви передали слова, сказані героями дослівно і без змін. Як же називаються ці слова? Сьогодні на  уроці про них і дізнаємось.

 

 

§ ІІІ.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   Слово вчителя.

 Пряма мова — це чуже мовлення, пере­дане без змін. Речення із прямою мовою складаються  із   слів автора й прямої мови.

2) Розділові знаки при прямій мові. (Опрацювання за схемою.)

3) Використання прямої мови в художньому стилі.

 

2.   Робота  в  групах.

Користуючись схемами вживання розділових знаків,  відтворіть правила.

 

Алгоритм № 1

Пряма мова на письмі береться в … і починається з … літери. Якщо перед прямою мовою стоять слова автора, то після них ставиться … , а після прямої мови - …, … або … . лапки ставляться перед крапкою, але після знака питання чи знака оклику.

 

Алгоритм № 2

Якщо пряма мова стоїть перед словами автора, то після неї ставиться ………… або …………… чи ……………… , а після них - ………. . Лапки закриваються  ..……  комою, але …….. знаку  питання чи знаку оклику. Слова автора пишуться з …………….. літери.

 

      3.  Колективна робота

Прочитайте речення, правильно їх інтонуючи. Укажіть слова автора та пряму мову. Поясніть постановку розділових знаків.

1) Дід учив: «Бережися ганьби! Ми козацького чесного роду». (С. Литвин) 2) «Земле мила, ти  даси мені крила?» - питаю. 4)  «Воскресни, Україно! — пристрасно молив Я. Гоян. — Воскресни в козацьких степах під своїм високим блакитним небозводом...»

 

4.   Конструювання речень.

Усно перебудуйте подані речення на речення з прямою мовою. Одне речення запишіть, зробіть його синтаксичний розбір.

 Впр. 162, с 77

§ IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.    Гра« Я – редактор» ( Індивідуальна робота).

            Поставити розділові знаки в тексті, який дано без них.  Перевірка (обмінюються зошитами).

Випрала мама Білка сорочку і каже малому Білченяті: «Неси, синку,

повісь на сонці, хай сохне». Вернулося через хвилину Білченя в хату з сорочкою. «Чому ж ти не повісив?» – питає мама Білка. «Не дістав до сонця», – відповіло маленьке Білченя.

 

2.   Синтаксичний практикум.

Складіть речення з прямою мовою за картинкою, використовуючи схеми.

 

 

 

 

 

 

            «П?» − а.

 

 

 

 

 

          А: «П».

 

 

 

 

           «П!» − а.     

 

 

 

 

 

 

 «П», − а.

§ V.  Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити § 20, с. 74 - 75

2) Виконати вправу 159, с. 76

§ VI.  Підсумок уроків

1. Виконати  завдання «І таке буває» , с 77

 

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

  • Чого навчились?
  • Чи стали мудрішими?
  • Що запам’яталось?
  • Чи сподобався урок?
  • Для мене складним на уроці було …

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Українська мова | Додав: Наталка | Теги: конспект уроку 5 клас пряма мова
Переглядів: 1378 | Завантажень: 7 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Create a free website
  • uCoz Community
  • uCoz Textbook
  • Video Tutorials
  • Official Templates Store
  • Best Websites Examples

  • Copyright MyCorp © 2024